Tuesday 3 September 2019

"Assalamualaikum muallim, muallim sihat?" (Siri 1)


Deringan loceng telefon berbunyi bingit mengejutkan aku dari ulitan mimpi. Dengan mata yang masih terkatup sedikit rapat, aku memerhati waktu di paparan skrin. 

Pukul 5.15 pagi.

Kedengaran ibu dan ayah sedang bersiap-siap di bilik seberang. Dingin subuh masih terasa. Kelihatan zulmat malam kian luput dek cahaya fajar yang semakin menyinsing di kaki langit. Lantas aku bangkit mencapai tuala dan bingkas ke bilik air membersihkan diri.

Cuti semester kali ini aku tekad untuk berkerja. Setelah mensia-siakan cuti semester lepas tanpa sebarang hasil, hanya menghabiskan masa terperap di bilik. Tak mendatangkan sebarang faedah.

Hampa.

Atas minat suka berkongsi dan suka mengajar, aku tertarik untuk mencuba nasib di sebuah sekolah swasta berhampiran rumah. SRITI, sebuah sekolah swasta di bawah kelolaan Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Ya, ramai yang masih tidak tahu tentang tertubuhnya sekolah ni. Mari aku kongsi serba sedikit. Sekolah ni menerapkan elemen integrasi antara akademik, diniyyah dan tarbiyah. Beza dengan sekolah biasa, sekolah ni bermula seawal 7.45 pagi dan selesai pada jam 5.45 petang.

Pelajar-pelajar dididik serta diasuh bukan sahaja pintar dalam akademik, tetapi juga dalam pengajian agama serta aspek tarbiyyah. Elemen tarbiyyah ni sememangnya takkan didapati di sekolah-sekolah harian biasa. Bahkan tidak semua maahad tahfiz mengimplimentasikan perkara yang sama.

Hebat bukan?

Perkara utama yang mengagumkan adalah para pelajar serta guru akan berkerah keringat membersihkan kawasan sekolah. Ya! Mereka sendiri yang melakukan tugas-tugas pembersihan. Dari menyapu sampah, sehinggalah membersihkan tandas sekolah.

Hal ini amat selari dengan anjuran Rasulullah S.A.W bahawa seorang muslim itu perlu menjaga kebersihan, bukan sahaja pada batang tubuhnya sahaja, tetapi juga kawasan sekitarnya. Jika tidak, masakan sah solat kita sekiranya kawasan solat kita bernajis!


***********

Seminggu berlalu. Mendidik anak-anak yang masih belum matang amat mencabar. Mencabar fizikal, mental dan kesabaran sebagai seorang dewasa. Tidak hairan jika anak-anak ini tidak mengerti apa yang kita katakan.

"Hah? Saya tak faham la muallim cakap"

"Ish muallim ni, cuba cakap perkataan yang senang faham. Kitorang kan budak lagi"

Tepuk dahi dibuatnya. Belum lagi bab mengawal anak-anak yang "special". Ya, "special" pada daya kognitif dan stamina mereka. Pantang disuruh diam, lagi mereka bertambah aktif. Di dalam fikiran mereka cuma main dan berseronok.

Ada sahaja tabiat mengusik rakan-rakan sekeliling, bahkan ada juga yang dibuatnya sehingga menangis. Apabila disuruh minta maaf dan tidak mengulangi perbuatan tersebut, sekejap sahaja insafnya.

~Aduhai anak, kau beruntung punya guru-guru berjiwa murabbi dan muaddib. Jika tidak, mungkin sahaja ada penampar sulong hinggap di pipi saban hari.~

Kadang kita lupa bahawa kekuatan yang kita punya hari ini adalah kurniaan Rabb Azza wa Jalla. Bisa sahaja Dia kurniakan untuk kita harini, lantas ditariknya pada keesokan hari.

Kita sangka hari esok adalah hari kita. Kita sangka kita punya kekuatan untuk menghadapi hari-hari seterusnya. Tetapi Dia punya rencana yang lebih baik untuk kita.

Ada turun, ada naik.
Ada sedih, ada gembira.
Ada penat, ada juga semangatnya.

Minggu beradaptasi kian berakhir. Kesedaran singgah di benak fikiran bahawa kekuatan yang sebenar adalah milik Tuhan yang Esa. Minta pada Dia sepenuh hati, nescaya kemudahan akan terbentang luas walaupun disangka sukar di saat permulaan.

Menjadi guru bukanlah suatu tugas mudah. Ianya memerlukan pengorbanan jiwa dan raga yang sangat besar. Apatah lagi mahu menjadi murabbi dan muaddib. Perlu dikorbankan kesakitan sukma, dicurahkan segala keringat tulang belikat, dan ditelan segala kepahitan realiti.

Hanya berbekal harapan untuk melihat anak didiknya menjadi insan yang mengenal Tuhan. Juga menjadi manusia berguna di lapangan masyarakat di luar sana.

"A teacher takes a hand, opens a mind, and touches a heart"




Bersambung,,,

No comments:

Post a Comment