Thursday 29 October 2015

Terpencil 2

Bandaraya Melaka diselaputi kelabu jerebu yang memenuhi ruang udara. Partikel-partikel halus berterbangan di merata tempat - berasal dari tanah Sumatera - akibat perbuatan durjana manusia yang tegar membakar dan memusnahkan hutan. Akibatnya, negara-negara serantau asia tenggara merana dek jerebu yang amat membahayakan kesihatan.

Kementerian Pendidikan mengumumkan cuti sekolah di 3 negeri iaitu Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan kerana jerebu yang semakin menebal, risau membahayakan kesihatan pelajar. Bukan sahaja pelajar sekolah, malah para siswa dan siswi universiti turut diarahkan cuti dan tidak meliar di kawasan terbuka. Aku lapang dada menerima berita itu, mungkin kerana cuti yang diberikan ini dapat aku manfaatkan dengan mengulang-kaji subtopik yang agak kurang difahami, sambil2 mengemas bilik yang bersepah. Bilik bujang, faham saja lah.

Disini, aku bersyukur kerana dikurniakan sahabat-sahabat yang sangat rajin menuntut ilmu, di samping berminat dengan hal ehwal keagamaan. Mereka sentiasa terbuka untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti dakwah, walaupun kebanyakan mereka bukanlah berlatar-belakang pelajar sekolah agama. Situasi yang pada mulanya aku merasakan sangat menekan keimanan, bertukar kepada situasi yang sangat memerlukan kesabaran dan pendekatan yang berhikmah.

Tiada rasis bangsa.
Tiada rasis agama.

Perbincangan dijalankan secara terbuka, saling berlapang dada dan bertoleransi jika berbeza pendapat dan pandangan. Dulu, sukar untuk melihat satu perbincangan berjalan dengan aman, perbalahan emosi sering terjadi, ego yang menebal amat sukar dikikis. Tapi di sini, segalanya bisa dibincang, sama-sama fikir baik buruk, dan mencapai kata sepakat yang adil kepada semua pihak, tanpa mengira agama dan kaum.

Seorang sahabat yang kerap aku berkongsi cerita dan pengalaman, merupakan produk berkualiti sebuah sekolah asrama penuh yang terkenal di Kuala Lumpur. Seorang yang boleh dipercayai, sedia membantu dan sudi mendengar patah-patah bicara perkongsian cerita sewaktu aku di bumi barakah dahulu ( dan beliau peminat setia kpop ==" ).

Ya, sahabat sangat memainkan peranan yang penting tika kita berjauhan dari keluarga bukan? 

" A friend in need, is a friend indeed "

No comments:

Post a Comment