Tuesday 24 November 2015

Ukhwah Semanis Coklat

Ukhwah, dalam erti kata lain sebuah ikatan persaudaraan antara Muslim adalah satu perkara yang unik dan sukar diolah dengan kata-kata. Kewujudan ukhwah dalam kalangan mukmin adalah satu anugerah Rabb Azza wa Jalla yang sepatutnya disyukuri oleh segenap insan, bahkan perlu ditanggisi sekiranya ia tiada. Ikatan ini, bukan sahaja lahir daripada aqidah yang satu, bukan sahaja lahir daripada kasih sayang yang terlahir dari hati yang suci, tetapi menuntut kepada pengorbanan dalam segenap aspek.

Pengorbanan masa, tenaga, harta mahupun jiwa menjadi satu realiti apabila ikatan ini difahami dengan sebenar-benar faham dan didasari dengan tujuan yang satu, iaitu kerana tuhan yang esa. Ukhuwwah mengajar kita untuk memahami orang lain, mengajar kita untuk sentiasa peduli orang sekeliling, dan sedia menghulurkan pertolongan  tatkala mereka di dalam kesusahan.

Ukhwah yang dijalin atas dasar keimanan mengajar kita lebih daripada itu. Peduli adakah iman saudaranya sihat, atau sedang tenat. Peduli adakah saudaranya sedang kelaparan, memerlukan sesuap nasi untuk dijamah. Peduli adakah sahabatnya sedang dalam kesusahan, dek kerana sering memencilkan diri dan semakin menjauh.

Ukhwah juga memerlukan kepercayaan yang tulus antara satu sama lain, kerana percaya itu yang menguatkan hubungan, tiada rasa ragu-ragu. Kita percaya untuk berkongsi cerita dengan sahabat kita, kita percaya untuk berkongsi rahsia dengannya, bahkan percaya untuk meluahkan segala masalah kita kepadanya. Unik bukan?

وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Mafhumnya : " Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. "

Sungguh, ukhwah itu semanis coklat, malah lebih manis daripada mana2 coklat yang wujud atas muka bumi ini. Ukhwah yang dijalin bukan untuk dinikmati di atas dunia yang sementara ini sahaja, tetapi untuk dinikmati bersama menuju firdausi, kekal selamanya. Itulah manisnya ukhwah yang dijalin atas paksi keimanan, didasari hati yang ikhlas, sedia berkorban dan percaya yang tiada tepi.

Maka, jikalau kita masih belum merasai manisnya ukhwah, kita masih punya masa untuk mencontohi Saidina Abu Bakar r.a , yang sangat sayangkan ukhwahnya dengan Rasulullah s.a.w. Tatkala baginda s.a.w dituduh pendusta oleh kaumnya, beliau hadir membenarkan sahabat kesayangannya, tanpa ragu. Itulah sahabat yang sejati, menjadi peneman ketika suka dan duka, sentiasa bersama menghadapi pahit manis perjuangan.

Benar bukan, ukhwah itu lebih manis daripada coklat?



No comments:

Post a Comment