Saturday 13 December 2014

C I N T A ...

Sebuah pesanan ringkas masuk;

" Macam ni. Ada sorang kawan ni. Sebaya je umur. Tapi dia couple lama lah jugak. Sejak form 3 lagi. Dan sampai sekarang masih setia. Then, bila dia masuk plkn, dia terpikat dengan orang lain. Sbb kitorang satu kumpulan, jadi dia tanya saya, 

" Apa nak buat ni? Mana satu yang nak pilih? Kita taknak curang dengan pakwe. Tapi kita suka orang tu..." 

Aku tak tau nak buat ape." 

-.-

********************

Kata setia, tapi boleh terpikat dengan orang lain?

Macam mana tu? Kalau betul-betul setia, kita akan terima segala kelebihan dan kelemahan dia. Tapi nampakkan, kita tak mampu terima. Bila datang yang lebih baik, kesetiaan kita goyah.

Cinta stereotaip, cinta plastik, malah juga cinta palsu. Takde makna bercinta macam tu. Kenapa boleh cinta boleh jadi begitu?

Sedangkan cinta itu suci. Suci daripada kecurangan, ketidaksetiaan, tikam belakang, dan sebagainya. Tetapi kita yang mencemarkan kesuciannya. Sinar sucinya menjadi sirna. Kelam, buruk dan sudah hilang nilai daripada pandangan.

Kalau betul kita setia, kenapa perlu goyah bila jumpa yang lebih baik. Pelik kan?

Ya pelik!

Ape yang pelik?

Pelik sebab cinta yang disulam tidak kerana Allah. Tidak berlandaskan syariat Dia. Kita jebakkan cinta yang pada asalnya suci ke lembah kehinaan.

Couple.

Couple Islamik.

Semuanya sama. Tiada beza. Hanya mengharapkan orang lain mengambil berat tentang kita. Orang yang bukan mahram kita. Ajnabi.

Nampak baik. Niat hendak berkahwin dengan dia. Tapi adakah benar harapan tersebut? Atau sekadar cita-cita fantasi?

Ingatlah, cinta itu suci.

Jangan cemarkan ia. Pulih, baiki dan perbaharui cinta kita. Harga diri ini mahal wahai wanita. Jangan rendahkan nilainya hanya kerana cinta yang tidak seberapa.

Haraplah cinta dari-Nya. Nescaya kita akan berjaya meraih cinta dari-Nya. Tidak akan sia-sia. Malah juga akan berjaya mendapat cinta hamba-Nya, yang juga mengasihi Dia.

Wallahualam..


No comments:

Post a Comment